رژیم شاخص گلایسمیک و دیابت

 رژیم GIپایین یک گزینه ی مناسب برای افراد مبتلا به دیابت است، رژیم غذایی شاخص گلایسمیک پایین می تواند برای افراد مبتلا به دیابت همراه با کنترل سایز غذاهای دارای محتوی زیاد کربوهیدرات، مناسب باشد. مبنای این رژیم غذایی بر اساس توجه به بار گلایسمی مواد غذایی است.

 رژیم غذایی با شاخص گلایسمیک پایین حاوی غذاهایی است که در بدن آهسته تر به انرژی تبدیل می شوند. سازمان بهداشت میگوید: رژیمهای غذایی با شاخص گلاسیمیک پایین به ثابت نگهداشتن مقدار قند خون افراد دیابتی نسبت به رژیمهایی که حاوی مواد غذاهایی با شاخص گلایسمیک بالا هستند، کمک می کند.

GIپایین و بالا به چه معناست؟

شاخص گلایسمیک غذاها را بر اساس سرعت شکسته شدن آنها در بدن به گلوکز طبقه بندی می کنند  غذاهای دارای GIبالا، غذاهایی هستند که بسرعت در بدن به گلوکز شکسته می شوند، نمونه های تیپیک از مواد غذایی دارای GIبالا عبارتند از: نان سفید، نوشیدنیهای شیرین، بیسکویت ، سیب زمینی و پرتقال.

غذاهایی با GIپایین در بدن به آهستگی به گلوکز شکسته می شوند از جمله مثالهای تیپیک آن می توان به نانهای تهیه شده ازغلات کامل، شیر، لوبیا، سبزیجات برگ دار و انواع توت اشاره  کرد.

غذاهای با GIپایین بسیار آهسته هضم می شوند و کمتر باعث  افزایش ناگهانی مقدار قند خون درمقایسه  با غذاهایی با GIبالا می شوند و در نتیجه این نوع از غذاها گزینه های بهتری برای ثابت نگهداشتن قندخون در افراد دیابتی هستند. غذاهایی با GIپایین نسبت به غذاهایی با GIبالا سبب احساس سیری طولانی تر و احساس گرسنگی کمتر تا وعده ی غذایی بعدی می شوند.

 در حالیکه غذاهایی با GIبالا بسرعت در بدن به گلوکز شکسته شده و سبب افزایش سریع مقدار قندخون می شوند، علاوه بر این در افراد  دیابتی که هنوز بدنشان به تولید انسولین می پردازد، غذاهایی با GIبالا بدن را مجبور به تولید مقادیر زیادی انسولین برای مقابله  با کربوهیدراتهای سریع الاثر می کند و نتیجه ی این کار احساس گرسنگی مجدد در طی 2  تا 3 ساعت پس از خوردن این غذاها است که می تواند به خوردن بیشتر غذا منجر شود و مسلماً برای افراد دیابتی و افرادیکه قصد کاهش وزن دارند، مضر است. برای افراد دیابتی  مصرف غذاهایی با GIبالا می تواند بسیار خطرناک  باشد زیرا توانایی بدن این افراد  برای کنترل قند خون کاهش یافته است یا اصلاً وجود ندارد و آنها وابسته  به دریافت انسولین  از خارج از بدن خود هستند. بهمین دلیل افراد دیابتی باید درمورد خوردن غذاهایی با GIبالا محتاط باشند.

 فواید  رژیم غذایی با  GIپایین

·        در یک  اندازه ی یکسان وزنی دارای ارزش غذایی بالاتری نسبت به غذاهایی با  GIبالا هستند

·         انرژی را برای  مدت طولانی  تری در اختیار افراد قرار می دهند.

·        کاهش  تقاضای  فوری  برای انسولین  بدنبال  خوردن  غذا

·        سبب ایجاد تنوع غذایی می شوند

·         نمودار شاخص گلایسمیک، انتخاب مواد غذایی را آسان  می کند.

معایب رژیم های غذایی با GIپایین:

نقطه ی ضعف اصلی رژیم های غذایی با GIپایین برای افراد دیابتی، محتوی کلی کربوهیدرات موجود در این  غذاها است، برای مثال یک وعده ی بزرگ از غلات سبوس دار صبحانه  که معمولاً دارای GIپایینی هستند درکل حاوی  مقادیر زیادی  کربوهیدرات است که موجب افزایش قندخون افراد دیابتی  برای مدت طولانی می شوند. برای حل این مشکل باید  اندازه ی هر وعده ی غذا را در نظر گرفت،  هنگامیکه شاخص گلایسمیک و محتوی کربوهیدرات موجود هر دو با هم درنظر گرفته شود در این صورت  بار گلایسمی هر وعده ی غذایی مشخص می شود که روش بسیار خوبی  برای کنترل قند خون درافراد دیابتی است.

 چه غذاهایی با  GIپایین برای افراد دیابتی مناسب هستند؟

 مواد غذایی زیر برای  افراد دیابتی مناسبند:

·        میوه ها

·        سبزیجات غیر نشاسته ای

·        آجیل ها

·         گوشت های بدون چربی

·        محصولات لبنی  شیرین  نشده

·        حبوبات

توجه داشته  باشید GIمیوه جات و سبزیجات می تواند بسیار متفاوت باشند به همین  دلیل این مواد غذایی به  گروه های زیر تقسیم بندی می شوند.

·        میوه جاتی با GIپایین مانند  انواع توت، آلو، کیوی و گریب فروت

·         میوه جاتی با GIبالا شامل موز، پرتقال، انبه، انگور،  کشمش، خرما و گلابی

·         سبزیجاتی باGIپایین شامل کاهو، کلم بروکلی، کلم، گل کلم و فلفل

·        سبزیجاتی با GIبالا شامل هویج، سیب زمینی، زردک، چغندر و ذرت.

منبع:

 www.diabetes.co.uk/diet/glycaemic-index-diet-and-diabetes.html